برگزاری آزمون آیلتس به کجا رسید؟

ielts cost 774x387 1

داستان برگزاری آزمون آیلتس به کجا رسید؟

برگزاری آزمون آیلتس در ایران از آذر ماه سال ۱۴۰۱ دچار فراز و فرود و تنش هایی شد. اواسط آذرماه سال پیش بود که بدون هیچ اطلاع قبلی و به طور ناگهانی مراکز برگزاری آزمون اعلام کردند که بنا بر اعلام و دتور سازمان سنجش، از اسفند ۱۴۰۱ ثبت‌نامی جدید برای آزمون آیلتس نخواهند داشت. داوطلبان متن ذیل را در این راستا از طرف مراکز برگذاری آزمون دریافت کردند: 

“با سلام؛ … تمامی آزمون های آیلتس در سرتاسر کشور از اسفند ماه تا اطلاع ثانوی برگزار نخواهد شد. لطفا دقت بفرمایید برگزاری آزمون فقط برای داوطلب هایی که تا به امروز ۱۴۰۱/۱۰/۲۱ در ماه های اسفند به بعد ثبت نام کردند، برگزار خواهد شد.”

این خبر زبان‌آموزان و متقاضیان آزمون آیلتس را که ماه‌ها برای این آزمون برنامه‌ریزی کرده بودند و برخی حتی از سمت دانشگاه و یا کشور مقصد مهاجرت خود در مضیقه زمانی بودند را دچار شوک و استرس بسیار کرد. سازمان سنجش در اطلاعیه خود صرفا به این نکته اشاره کرده بود که این توقف آزمون موقتی خواهد بود و با هدف بهبود امنیت و شرایط آزمون می‌باشد. دکتر یادگارزاده، ئیس مرکز المپیاد دانشجویی و امور آزمون‌های بین‌الملل سازمان سنجش آموزش کشور، اظهار داشت که سازمان سنجش آموزش کشور مسئول ساماندهی و نظارت بر اجرای آزمون آیلتس است. این سازمان روابط بین موسسه صاحب امتیاز آزمون و مراکز و آفیس های اجرایی آزمون را مدیریت کرده، حقوق داوطلبان را تضمین کرده، امنیت آزمون را تضمین کرده، انحصارها را حذف کرده و رقابت را تسهیل می کند. این سازمان با نهادهای نظارتی همکاری می کند تا آزمون را به صورت سراسری نظارت کند و برای بازنگری در آیین نامه ها و مقررات آزمون آیلتس اقدامات لازم را انجام داده است.

وی به ذکر این نکته پرداخت که برای حل مشکلات و اختلافات مربوط به آزمون آیلتس، نظارت و هشدار به مراکز آزمون، پیگیری موارد تقلب و افشای سؤال، مذاکره با موسسه IDP و تلاش برای رعایت قانون منع انحصار و تسهیل رقابت صورت گرفته است. به عنوان یک اقدام موقت، ثبت نام داوطلبان آزمون آیلتس از ابتدای اسفند ۱۴۰۱ به صورت موقت متوقف شده است. 

IELTS candidate writing in notebook 700x400 1

اقدام سازمان سنجش در صورت صحت و خلوص نیت به خودی خود اقدامی ستودنی می‌باشد ولیکن این اقدام به دلیل عدم اطلاع قبلی و بی‌برنامگی استرس، سردرگمی و سرخوردگی متقاضیان این آزمون را در بر داشت و بسیاری از آن‌ها را مجبور کرد با تحمل هزینه‌های بالا در یکی از کشورهای همسایه در این آزمون شرکت کنند. اواخر اسفند ماه سال ۱۴۰۱، سازمان سنجنش با انتشار اطلاعیه‌ای از برگزار مجدد این آزمون از بعد از ماه رمضان از مورخه ۱۴۰۲.۰۲.۱۱ خبر داد که دوباره متقاضیان این آزمون را برای برگزاری مجدد این آزمون امیدوار کرد. البته آکادمی راد انگلیش تاکید کرد که باید صحت این ادعا در اطلاعیه مزکور بررسی و راستی آزمایی شود. 

پیگیری برگزاری آزمون آیلتس

Screenshot 2023 05 05 044335

با پیگیری‌های آکادمی راد انگلیش مشخص شد که هنوز با گذشت دو روز از موعدی که سازمان سنجش وعده داده بود، مراکز آزمون هنوز ثبت‌نامی جدید برای اردیبهشت ماه را ندارند. برای مشخصص شدن ابعاد بیشتری از ماجرا با پشتیبانی این مراکز برگزاری تماس گرفته شد. تمامی مراکز برگزاری اعلام داشتند که سازمان سنجش هنوزز دستوری مبتنی بر برگزاری مجدد آزمون را نداده و این مراکز از هر نظر آماده برگزاری آزمون بعد از ابلاغ سازمان سنجش می‌باشند. این مراکز اعلام کردند که هیچ مشکلی به جز دستور نهایی سازمان سنجش از طرف مراکز برگزاری وجود ندارد و این تاخیر از طرف سازمان سنجش می‌باشد. دلیل این تاخیر نیز توسط این مراکز توضیح داده نشد و اعلام داشتند که مراتب و دلایل را باید از خود سازمان سنجش پیگیری کنیم. 

به نظر می‌رسد که برگزاری آزمون آیلتس در شرایط فعلی حداقل در آینده نزدیک دور از ذهن می‌باشد و باید دید در روزهای آتی چه واکنشی از طرف سازمان سنجش خواهیم داشت و یا سر اینرشته به کجا خواهد رسید. 

دیدگاه خود را به ما بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آکادمی زبان راد انگلیش
آکادمی زبان راد انگلیش
Logo RAD English